نیمه شعبان سالروز میلاد مسعود قطب عالم امکان آخرین خلیفه پروردگار، حضرت بقیهاللهالاعظم (اروحنا فداه) میباشد.
آن حضرت پس از ولادت به سجده افتاده و فرمودند: اشهد ان لا اله الا الله و ان محمداً رسول الله و ان ابی امیرالمؤمنین، سپس نامهای مبارک امامان را یک به یک شمردند تا به خود رسیدند و آنگاه برای ظهور خویش دعا کردند.
امام عصر(علیه السلام) وجود مقدسی است که خداوند به دست با کفایت ایشان جهان را پر از عدل و داد مینماید. امام مهربانی که تمام خیرات و برکات و نعمتهایی که خدای متعال به بندگان خویش عطا میفرماید، به یمن ایشان است.
حضرت امام موسیابنجعفر(علیهما السلام) درباره غیبت امام عصر و حال مومنان در آن دوره اندوهبار چنین میفرمایند: «یغیب عن ابصار الناس شخصه، ولا یغیب عن قلوب المومنین ذکره» (شخص او از دیدگان مردم غایب میگردد ولی یادش از دلهای مومنین نمیرود.)
دوران ظهور آن امام مهربانی، دوران صلح و صفا و امنیت و آسایش برای همه جهانیان است و مذهبی را که خدا میپسندد در جهان حاکم خواهد کرد.
ما شیعیان باید خاضعانه و خاشعانه برای ظهور آن حضرت دعا کنیم، همواره به یاد ایشان باشیم و بدانیم که آن حضرت ناظر بر رفتار و کردار ما هستند و از اعمال صالح ما خوشحال و از گناهانمان اندوهگین و آزرده خاطر میشوند. شایسته است که همواره در جهت خشنود کردن آن حضرت بکوشیم. توسل مداوم به امام زمان علیه السلام و خواندن دعای عهد و زیارت آل یس سرمایهای گرانبهاست که باید آن را غنیمت شماریم.
امام عسکری (علیه السلام) خطاب به فرزند عزیز خود امام عصر (عجل الله فرجه الشریف) میفرماید: «و اعلم ان قلوب اهل الطاعه والاخلاص نزع الیک مثل الطیرالی اوکارها» (و بدان که دلهای اهل طاعت و اخلاص به سوی تو پر میکشد آنگونه که پرندگان به لانههای خود میروند.)
ظهور؛ پیدایی نتیجه آفرینش و ثمره برانگیختن پیامبران روایات عامه و خاصه نسبت به آن حضرت {امام زمان} به حد تواتر است. ابوالحسن ابری ـ که از بزرگان علمای عامه است ـ میگوید: «به تحقیق اخبار متواتر و مستفیض شده است به کثرت راویان آن اخبار از مصطفی (صلی الله علیه واله وسلم) در مهدی و اینکه او از اهل بیت آن حضرت است و هفت سال حکومت میکند و زمین را پر از عدل میکند و عیسی(ع) خروج میکند، پس او را به قتل دجال کمک میکند و او بر این امت امامت میکند و عیسی پشت سر اوست.»
شبلنجی در نور الابصار میگوید: «اخبار از پیغمبر(صلی الله علیه واله وسلم) متواتر است که آن حضرت از اهل بیت اوست و او زمین را پر از عدل میکند.» ابن ابیالحدید میگوید: «و به تحقیق اتفاق فرق از مسلمین همگی واقع شده است بر اینکه دنیا و تکلیف منقضی نمیشود مگر بر آن حضرت.» زینی دحلان میگوید: «و احادیثی که در آن احادیث ذکر ظهور مهدی(عجل الله فرجه الشریف) آمده است بسیار متواتر است.»
تحریر خصوصیات و مزایای آن حضرت در این مختصر نمیگنجد، ولی به چند خصوصیت که در روایات عامه و خاصه آمده است اشاره میشود:
در نماز جماعت تقدم با افضل است، چنان که در روایت عامه و خاصه آمده «امام القوم و افدهم فقدموا افضلکم» و هنگام ظهور آن حضرت و قیام حکومت حقه او عیسی بن مریم از آسمان به زمین میآید و بر طبق روایات عامه و خاصه به آن حضرت اقتدا میکند. او کسی است که از کلمهالله و روحالله و محبی موتی به اذنالله و رسول خدا صاحب عزم خدا افضل و وجاهتش نزد خدا، و قربش به ساحت ذوالجلال است، عیسی بن مریم او را امام خود قرار میدهد و به زبان او با خدا سخن میگوید.
گنجی در البیان بعد از اعتراف به صحت اخبار وارده در امامت آن حضرت در نماز و جهاد، و اجماعی بودن این تقدم و امامت، با بیان مفصلی ثابت میکند که آن حضرت به ملاک این امامت از عیسی افضل است.
در عقد الدرر باب اول از سالم اشل روایت میکند که گفت: شنیدم از ابیجعفرمحمدبنعلیالباقر(ع) که میگوید: «موسی(ع) نظر کرد در نظر اول به آنچه به قائمآلمحمد(صلی الله علیه واله وسلم) عطا میشود، پس موسی گفت: پروردگارا مرا قائمآلمحمد قرار بده، به او گفته شد که او ذریه احمد است، در نظر دوم هم مثل همان را یافت و همچنان درخواست کرد، و همان پاسخ را شنید، در نظر سوم هم مانند آن را دید و همچنان گفت و همان جواب را شنید.» با آنکه موسیبنعمران پیغمبر صاحب عزم خدا و کلیمالله است «و کلمالله موسی تکلیما» و خداوند او را با نه آیه مبعوث کرد «و لقد آتینا موسی تسع آیات بینات» و مقرب درگاه باری تعالی است «و نادیناه من جانب الطور الایمن و قربناه نجیا» آیا چه مقام و منزلتی برای آن حضرت دید که آرزوی آن داشت و سه مرتبه درخواست کرد؟ آرزوی موسیبنعمران مقام آن حضرت را واقعیتی است که نیاز به حدیث و روایتی ندارد، زیرا تنها امامت آن حضرت برای پیغمبر صاحب عزمی مانند عیسی در نماز، برای آرزوی این مقام کفایت میکند، گذشته از این نتیجه آفرینش عالم و آدم و ثمره برانگیختن تمام انبیا از آدم تا به خاتم در چهار امر خلاصه میشود:
الف- اشراق نور معرفت و عبادت خدا بر عرصه گیتی که ظهور «و اشرقت الارض بنوربها» است. ب- احیای زمین به حیات علم و ایمان که بیان «اعلموا ان الله یحی الارض بعد موتها» است.
ج- حکومت حق و زوال باطل که تجلی «و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا» است.
د- قیام عموم ناس به قسط و عدل که علت غاییه ارسال جمیع رسل و انزال جمیع کتب است «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط» و ظهور تمام این آثار به دست قائم آل محمد (عجل الله فرجه الشریف) است. «یملا الارض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما» و این مقامی است که آرزوی تمام انبیا از آدم تا به عیسی است.
عنوان آن حضرت در روایات عامه و خاصه خلیفهالله است «یخرج المهدی و علی راسه غمامه فیها مناد ینادی هذا المهدی خلیفهالله فاتبعوا» و به مقتضای اضافه خلافت به اسم مقدس الله وجود آن حضرت آیت جمیع اسمای حسنی است. علو مقام آن حضرت از مقام اصحاب آن حضرت روشن میشود که نمونهای از آن در روایات خاصه این است: «عدد آنان عدد اهل بدر، و بر آنان شمشیرهاست، بر هر شمشیری کلمهای نوشته شده که مفتاح هزار کلمه است» و در روایات عامه روایت صحیحهای است به شرط بخاری و مسلم که حاکم نیشابوری در مستدرک و ذهبی در تخلیص نقل کرده و قسمتی از آن این است که «لایستوحشون الی احد و لا یفرحون باحد یدخل فیهم علی عده اصحاب بدر لم یسبقهم الاولون و لا یدرکهم الاخرون و علی عده اصحاب طالوت الذین جاوزوا معه النهر» آیا اگر آنان که در رکاب او و تابع اویند دارای مقام قرب خاص به سابقین باشند «و السابقون السابقون اولئک المقربون» و در پیشی گرفتن به کمالات، آخرون به گرد آنان نرسند، پس مقام مولا و آقای آنان که باب الله و دیان دینالله و خلیفهالله و ناصر حقالله و حجتالله و دلیلالله است، چه خواهد بود؟
فرزندم! از خودخواهی و خودبینی به درآی كه این ارث شیطان است كه به واسطه خودبینی و خودخواهی از امر خدای تعالی به خضوع برای ولی و صفی او- جلّ و علا- سر باز زد و بدان كه تمام گرفتاریهای بنیآدم از این ارث شیطانی است كه اصل اصول فتنه است؛ و شاید آیه شریفه وَ قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ یكُونَ الدِّینُ لِلَّه، در بعض مراحل آن، اشاره به جهاد اكبر و مقاتله با ریشه فتنه كه شیطان بزرگ و جنود آن كه در تمام اعماق قلوب انسانها شاخه و ریشه دارد، باشد و هركس برای رفع فتنه از درون و برون خویش باید مجاهده نماید و این جهاد است كه اگر به پیروزی رسید، همه چیز و همه كس اصلاح میشود.
حیله شیطانی فتنه گران
فرصتطلبان از سویی و مفسدهجویان از سوی دیگر میخواهند وانمود كنند كه نهضت از پشتیبانی عظیم ملّت- پس از پیروزی- برخوردار نیست؛ و با این حیله شیطانی، مردم ناآگاه را به تردید بكشانند و به خیال خام خود از آب گلآلود، ماهی بگیرند؛ لهذا برای اثبات وحدت ملّی و ابطال باطل و احقاق حق و خاتمه دادن به دروغپردازیها و فتنه انگیزیهای مخالفین با اسلام و نهضت مقدس اسلامی، مقتضی است روز سهشنبه 26 تیر ماه 58 عموم اقشاری كه به اسلام و قرآن مجید و جمهوری اسلامی و استقلال كشور علاقه دارند، در راهپیمایی شركت كنند تا حساب گروههایی كه برخلاف مسیر انقلاب اسلامی هستند، روشن شود. در حقیقت این مانور اسلامی ملی، عرضه جنود حق و حزب اللَّه است در مقابل جنود شیطانی. از خداوند متعال عظمت اسلام و ملت را خواهانم.
.ائتلاف برای آشوب؟
این آقایانی كه با هم ائتلاف كردند، این آقایانی كه با این منافقین ائتلاف كردند، ائتلاف كردند كه مملكت ما را به هم بزنند، ائتلاف كردند كه آشوب به پاكنند؛ شمایی كه ائتلاف كردید، برای چه ائتلاف كردید؟ آقایان میگویند كه این بازی قبول نیست، از سر! دیروز من گفتم این را كه خوب، این را ملّت تعیین نكرده یا كرده؟ اگر ملت تعیین نكرده. خوب، ببینید كی تعیین كرده؟ از كجا آمدند و رأی دادند؟ آرا زیاد. قانون اساسی را [كه] آن قدر زیاد رأی دادند، آن طرفش، همین منافقین و اینها، رأی ندادند. همین مؤتلفین. همینها. البته نه آن جناح متدینشان. همه این چیزهایی كه پیدا شده است، از آرا همین مردم است. خوب، شما هی میگویید مردم را ما قبول داریم، مردم را قبول داریم. خوب، بسیار خوب، كی هست كه این مردم را قبول ندارد! این مردم تعیین كردند. خوب، قبول دارید، اگر میگویید میزان رأی مردم است؛ خوب، رأی مردم. حالا ائتلاف كردید كه به ضد رأی مردم عمل كنید؟ ائتلاف كردید كه مجلس شورای اسلامی را كنار بگذارید؟ ائتلاف كردید كه قوه قضائیه را كنار بگذارید؟ ائتلاف كردید دولت را كنار بگذارید؟ این ائتلاف برای چیست؟ این چه ائتلافی است؟
حیلهها را نقش بر آب کنید
ضمن تشكر از همه شما باید عرض كنم بیدار باشید، توجه داشته باشید! نقشههای محیلانه اینها را نقش بر آب كنید. نگذارید این فتنهگرها در بین مردم بیفتند و صفوف ما را متفرق كنند. صف واحد باشید: صَفاً كَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصُوصٌ [سوره صف، آیه4]. این سد عظیمی كه آن سد عظیم را شكست، حفظ كنید. این قطرههایی كه به صورت سیل بنیانكن درآمد، این واحدهایی كه همچون سیل عظیمی تمام موانع را از سر راه برداشت، حفظ كنید. با این سیل عظیم به پیش بروید و همه بنیانهای ظلم و ستم را منهدم كنید. این دستهای خائن را قطع كنید. ...اینها از اسلام میترسند. اینها قدرت اسلام را لمس كردند؛ فهمیدند كه اسلام چیست؛ فهمیدند در مقابل اسلام، ابرقدرتها نمیتوانند بایستند. نمیخواهند این نهضت به آخر برسد، ولی باید شیاطین بدانند، تفرقهاندازها بدانند كه غلط فكر كردهاند! باید این ابلیسها و این شیاطین بدانند كه همچو قدرتی برای آنها نیست. آن قدرتی كه آن سد بزرگ را شكست، این قطرههای ضعیف را خواهد شكست.
شکل گیری و گسترش نهضت اسلامی و هماهنگی قیام های مردمی به رهبری امام خمینی و برگزاری مراسم چهلم های شهدا در شهرهای مختلف و کشتار 17 شهریور و اعتصاب کارکنان شرکت ملی نفت، کنترل امنیت کشور را از دست نیروهای رژیم و حتی حکومت نظامی خارج نموده و موجب شد که در زمان کوتاهی، پایه های اقتدار رژیم 2500 ساله شاهنشاهی سست شده و منجر به فرار شاه گردد. شاه پس از عدم موفقیت دولت نظامی ازهاری در برقراری نظم و آرامش و رفع اعتصاب ها که اقتصاد کشور را فلج کرده بود، به رهبران جبهه ملی روی آورد. پس از ناکامی جمشید آموزگار، جعفر شریف امامی و ازهاری در مهار کردن امواج خشم و نفرت عمومی مردم در جریان نهضت اسلامی، شاه آخرین تیر خود را رها کرد و سعی کرد با انتخاب یکی از اعضای جبهه ملی که به ظاهر از مخالفان شاه باشد، خشم مردم را فرو نشاند. به همین جهت شاپور بختیار به شرط گرفتن اختیارات کامل و خروج شاه از کشور بعد از رای اعتماد مجلسین به دولت، نخست وزیری را پذیرفت.سرانجام در روز 26 دی 1357، شاه پس از سالها ظلم و جنایت در حق مردم مسلمان ایران، به همراه همسرش، ایران را به سمت مصر ترک کرد، در حالیکه حتی نزدیک ترین حامیان و اربابانش هم از پذیرفتن او امتناع کردند. پس از فرار شاه، ملت با آمدن به خیابان ها و اظهار شادمانی و پخش گل و شیرینی، این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند و این زمانی بود که رژیم پهلوی پس از 50 سال حکومت استبدادی، روزهای پایانی عمر خود را سپری می کرد؛ چنانکه در کمتر از یک ماه پس از فرار شاه، طومار عمر 2500 ساله شاهنشاهی ایران در هم پیچیده شد.
رهبر معظم انقلاب سال 89 را سال « همت مضاعف و كار مضاعف » ناميدند
حضرت آيتالله خامنهاي رهبر معظم انقلاب، در پيامي به مناسبت آغاز سال 1389 هجري شمسي آن را سال «همت مضاعف و كار مضاعف» نامگذاري كردند
حضرت آيتالله خامنه اي رهبر فرزانه انقلاب، در پيام نوروزي خويش ضمن تبريك فرا رسيدن سال جديد به ملت شريف و انقلابي ايران، با تاكيد بر كار و تلاش هر چه بيشتر در تمامي عرصهها، سال جديد را سال « همت مضاعف و كار مضاعف » نامگذاري كردند.
متن كامل پيام نوروزي رهبر معظم انقلاب به شرح زير است:
بسماللَّهالرّحمنالرّحيم
«يا مقلّب القلوب و الأبصار. يا مدبّر اللّيل و النّهار»؛ اى دگرگونكنندهى دلها و ديدها! اى ساماندهندهى به روز و شب! «يا محوّل الحول و الأحوال»؛ اى گردانندهى سالها و دلها و حالها! «حوّل حالنا الى احسن الحال»؛ حالِ ما را به بهترين حالها تبديل فرما .
تبريك عرض ميكنم عيد سعيد نوروز و آغاز سال نو را - كه آغاز بهار و سرزندگى طبيعت است - به همهى همميهنان عزيز كه در سراسر كشور پهناور عزيز ما زندگى ميكنند، و همچنين به همهى ايرانيانى كه در هر نقطهاى از جهان هستند و چشم اميد و انتظار به كشور عزيزشان دوختهاند؛ بخصوص به جوانان و مردان و زنانِ ازجانگذشتهاى كه براى هدفهاى عالى انقلاب و كشور فداكارىهاى بزرگى را انجام دادند؛ از جانِ خودشان مايه گذاشتند و جوانان خود را تقديم انقلاب و سربلندى كشور كردند؛ به خانوادههاى عزيز شهيدان، به جانبازان و خانوادههاى فداكار آنها و به همهى ايثارگران و كسانى كه براى سربلندى كشور تلاش ميكنند و كار انجام ميدهند. و درود و سلام ميفرستم به روح مطهر امام بزرگوارمان كه سلسلهجنبان اين حركت عظيم مردمى و مايهى پيشرفت و اعتلاى كشور بزرگ اسلامى ايران بودهاند
عيد نوروز، آغاز رويش است. اين رويش همچنان كه در طبيعت محسوس است، ميتواند در دلهاى ما و جانهاى ما و حركت رو به پيشرفت ما نيز خود را مجسم و نمايان كند. نگاهى بيندازيم به سال 88 كه اكنون به پايان آن رسيدهايم. اگر بنا باشد سال 88 در يك جمله تعريف شود، به نظر من عبارت است از: سال ملت ايران، سال عظمت و پيروزى اين ملت بزرگ، سال حضور تاريخى و اثرگذار اين ملت در عرصههائى كه به سرنوشت انقلاب بزرگمان و به سرنوشت كشورمان بستگى داشت و منتهى ميشد.
در داستان معراج رسول خداصلی الله علیه و آله نیز همانند داستانشق القمر موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفته که ما نیز بهخواستخدای تعالی باید در چند بخش آنرا مورد بحث قراردهیم:
1- اسراء و معراج
نخستین مطلبی که باید مورد توجه در این داستان قرار گیردآن است که داستان معراج رسول خدا صلی الله علیه و آله ده،قسمت نخست آن که از مسجد الحرام در شهر مکه تا مسجد الاقصی در سرزمین فلسطین و بالعکس انجام شده ، ورسول خداصلی الله علیه و اله این مسیر را در یکی از شبها در سالهایتوقف خود در مکه از طریق اعجاز طی کرده،که این قسمت رااصطلاحا در کتابها و تواریخ«اسراء»مینامند و قسمت دوم کهاز مسجد الاقصی به آسمانها انجام شده و طبق روایات با انبیاءالهی دیدار و گفتگو کرده و بهشت و جهنم و آیات بزرگ دیگریاز آیات الهی را مشاهده نموده است که این قسمت را اصطلاحا«معراج»مینامند.
که البته دلیل هر یک از این دو قسمت در قرآن و حدیث ازیکدیگر جدا است و اختلافی هم که در گفتار اهل حدیث وتاریخ دیده میشود و همچنین اعتراضها و رد و ایرادهائی که درداستان معراج شده و پاسخهائی که داده یا میدهند هر کداممربوط به یکی از این دو قسمت است که متاسفانه در پارهای ازکتابها و کلمات برخی از بزرگان بخاطر مخلوط شدن این دوقسمت،بحثها نیز به یکدیگر مخلوط شده و موجب ابهام و اشکالگردیده است.
2- معراج در چه سالی اتفاق افتاد
در اینکه اسراء و معراج رسول خداصلی الله علیه و اله درچه سالی ازسالهای بعثت اتفاق افتاده اختلاف است،و اجمالا وقوع آن درمکه و قبل از هجرت ظاهرا قطعی است.بدلیل اینکه آیهای همکه در سوره اسراء در این باره آمده و آیات سوره نجم نیز همگی در مکه نازل شده،و اما در اینکه در چه سالی از سالهای قبل ازهجرت بوده اختلاف است.
الف- از ابن عباس نقل شده که گفته است در سال دوم بعثتبوده،چنانچه برخی گفتهاند: شانزده ماه بعد از بعثتآنحضرت انجام شده .(1)
ب- از کتاب خرائج راوندی از امیر المومنین علیه السلامروایتشده که در سال سوم اتفاق افتاده .(2)
ج- اقوال دیگری هم وجود دارد ، مانند قول به وقوع آن درسال پنجم یا ششم یا دهم یا دوازدهم و یا اینکه گفتهاند:یکسال و پنج ماه قبل از هجرت یا یک سال و ششماه و یا ششماهقبل از آن..(3)
ولی بنظر میرسد که از روی هم رفته روایات در این بارهاستفاده میشود که معراج آنحضرت-برخلاف آنچه برخیپنداشتهاند-قبل از وفات ابو طالب و خدیجه بوده و بنابر این ظاهرآن است که معراج قبل از سال دهم انجام شده است.و الله اعلم.
چنانچه در ماه و شب آن نیز اختلاف زیادی است زیرابرخی گفتهاند:در شب هفدهم ماه مبارک رمضان بوده و قولدیگر آنکه در شب هفدهم ربیع الاول و یا شب دوم آن ماه و یا درشب بیست و هفتم رجب انجام شده و یا شب جمعه اول ماه رجببوده (4)...
و به هر صورت به گفته مرحوم علامه طباطبائی این بحثبرایما چندان مهم نیست که در تاریخ سال و روز و ماه وقوع معراجغور کرده و وقتخود را بگیریم،و مهم برای ما بحثهای آیندهاست،و البته تذکر این مطلب لازم است که از روی همرفتهروایات استفاده میشود که معراج و اسراء رسول خداصلی الله علیه و اله دو بار و یا بیشتر اتفاق افتاده چنانچه در فصلهای آینده روی آن مشروحا بحثخواهیم کرد-ان شاء الله تعالی-.
:: موضوعات مرتبط:
معراج رسول اکرم ,
,
:: بازدید از این مطلب : 426
الحمد للَّه ربّ العالمين. الحمد للَّه الّذى خلق السّموات و الأرض و جعل الظّلمات و النّور ثمّ الّذين كفروا بربّهم يعدلون. أحمده و أستعينه و أستغفره و أتوكّل عليه و أصلّى و أسلّم على حبيبه و نجيبه و خيرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته حبيب قلوبنا أبىالقاسم المصطفى محمّد و على اله الأطيبين الأطهرين المنتجبين الهداة المهديّين سيّما بقيّةاللَّه فى الأرضين. و صلّ على أئمّة المسلمين و حماة المستضعفين و هداة المؤمنين. اوصيكم عباداللَّه و نفسى بتقوى اللَّه. عيد مبارك سعيد فطر را به همهى امت اسلامى، به ملت عزيز ايران و به شما نمازگزاران مكرم و معظّم تبريك عرض ميكنم و همه را و خودم را توصيه ميكنم به رعايت تقواى الهى و پرهيزگارى و رعايت امر و نهى پروردگار در هر گفتار و كردار و پندار. خداى متعال را سپاسگزاريم كه فرصت عطا كرد، عمر عنايت كرد، يك ماه رمضان ديگر و يك عيد فطر ديگر را شاهد هستيم. نعمت بزرگى است نعمت درك ماه ضيافت الهى. و ملت ما در واقع از اين ماه استفادهى شايانى بردند؛ قدر دانستند اين ماه شريف و عزيز را. اين مجالس، اين محافل، اين تلاوتها، اين ذكرها، اين دعاها، اين برنامههائى كه دلهاى بيشترْ جوان و روحهاى پاك و صاف آنان در آن شركت داشتند، دريچههاى رحمت الهى را به روى ملت باز ميكند انشاءاللَّه. قدر بايد دانست. روح معنويت و دلدادگى به ارتباط با ذات مقدس احديت در مردم ما نهادينه است، عميق است، ريشهدار است. بعضى ممكن است دچار اشتباهاتى بشوند، در زندگى فردى خودشان خطاهائى بكنند، اما ماه رمضان اين فرصت را به آنها ميدهد كه به سوى خداى متعال برگردند، توجه كنند، متذكر شوند و انابه كنند. در همهى انسانها اين روح ارتباط با معنويت هست؛ با زبان شاعرانه اين را بيان ميكنند: خاك دل آن روز كه مىبيختند شبنمى از عشق در او ريختند(1) اين عشق، عشق مادى نيست، عشق هوسآلود نيست؛ اين، عشق به خداست؛ اين، عشق به ذات احديت است؛ اين، عشق به اصل وجود است كه در همهى انسانها هست، نهادينه است؛ «فطرت اللَّه الّتى فطر النّاس عليها».(2) عوامل مادى، انگيزههاى مادى، جاذبههاى مادى، مانند خار و خاشاكى، زبالهاى بر روى اين گوهر اندوده ميشود، وقتى ماه رمضان مىآيد، گويا نسيمى است كه اين زوائد را برطرف ميكند، آن گوهر، خود را نشان ميدهد و توجه به خداى متعال جان ميگيرد. لذا در اين ماه رمضان مثل اغلب ماه رمضانهاى گذشته شاهد بوديم همهى مردم، انواع و اقسام سلائق، نوع رفتارهاى گوناگون، نوع لباسهاى گوناگون، در اين مجالس بخصوص در شبهاى مبارك قدر شركت كردند، بهره بردند، استفاده كردند، اشك ريختند. دل چو به آن قطره غماندود شد بود كبابى كه نمكسود شد ديدهى عاشق كه دهد اشك ناب هست همان خون كه چكد از كباب(3) اين اشكهايى كه از چشمها جارى ميشود، در حقيقت از دل بيدار و پاك است كه بيرون مىآيد و ميجوشد. مردم عزيز ما اين را بايد قدر بدانند. ذخيرهاى به دست آورديد، محصولى اندوختيد در اين ماه مبارك، آن را حفظ كنيد؛ با قرآن انس پيدا كرديد. اين را حفظ كنيد؛ اين انس را حفظ كنيد. اين نماز جماعت اول وقت را، نماز در مسجد را، نمازِ با حال و حضور را براى خودتان در طول دوران سال نگه داريد و تا آنجايى كه ممكن است، نگذاريد اين عوامل مادى، اين خار و خاشاك، اين خاكسترهاى مادى روى اين گوهر بنشيند. ملتى كه اين خصوصيات را در خود حفظ كند و اين عروج معنوى و تكامل معنوى را در خود نگه دارد، اين ملت در همهى ميدانها - در ميدان مادى، در ميدان معنوى، در عزت، در اقتدار، در ايجاد همهى سرمايههاى ملى - موفق خواهد شد. و انشاءاللَّه اين براى ملت ما پيش خواهد آمد. امروز هم روز عيد فطر است كه در روايت «علل»: «فيكون يوم عيد و يوم اجتماع و يوم فطر و يوم زكاة و يوم رغبة و يوم تضرّع»،(4) هم عيد است، هم روز اجتماع مردم است. امروز در سراسر دنياى اسلام مردم مسلمان عيد ميگيرند. اين متوجه شدن دلها به يك نقطه در يك زمان، فرصت بزرگى براى امت اسلامى است. «يوم زكاة و يوم رغبة»؛ روزى است كه به خداى متعال رغبت نشان ميدهيد. «و يوم تضرّع»؛ روزى است كه انسان به خدا تضرع ميكند. اين عيد، عيد توجه است؛ عيد معناست. اميدواريم كه خداوند متعال توفيق بدهد بتوانيد - همهمان بتوانيم - امروز را كه روز عيد است و روز مبارك جمعه است، از فيوضات الهى استفاده كنيم.
:: موضوعات مرتبط:
مقام معظم رهبری ,
,
:: بازدید از این مطلب : 402